logotaustatta

Siemenet

Jättikurpitsat ovat kehittyneet kun innokkaat kasvattajat ovat pölyttäneet aina suuret kurpitsat keskenään. Osa jättien kasvatuksesta on sitä, että kasviin jätetään kasvamaan vain yksi hedelmä, muut alut otetaan pois. Osa kasvusta on kiinni kasvuolosuhteista ja lannoituksesta mutta suljettu pölytys on tärkeä osa jättienkasvatusta. Tämän suunnitellun pölytyksen vuoksi, ei jättikasviksien siemeniä saa kaupasta.

Pölytys

Jättikasvislajikkeiden kasvattaminen onnistuu luotettavimmin kun siemenet on kerätty hedelmästä, joka on pölytetty suojatusti käsin. Tällöin pölytettävä ja pölyttäjäkasvi on varmasti tiedossa. Suljetun pölytyksen tarkoitus on pitää keskenään herkästi risteävät lajikkeet puhtaana.

Kasvattamisen alkuvaiheessa on jo hyvä miettiä aikooko kasvattaa

1. yhden kasvin - pölytyksen voi tehdä kasvin sisällä (pölyttää kasvin tyttökukka saman kasvin poikakukalla). Tästä käytetään ulkomaisten kasvattajien kesken termiä  ”self” – itsellään pölytetty (self-pollinating, itsepölytys).
  2. vai laittaisiko kaksi taimea samaa lajia, jotta voi pölyttää kasvit ristiin. Jos on mahdollista kasvattaa kaksi kasvia, lajikkeen sisällä ristiin pölyttämisen katsotaan olevan suositeltavampaa.

Kun suunniteltu pölytysaika lähenee on sekä tyttö- että poikakukka suojattava ulkopuolisilta pölyttäjiltä. Kukat voi esimerkiksi sitoa narulla suppuun  kärjistään ennen kuin ne ovat auenneet, jotta estetään pörriäisten pääsy sisälle kukkaan.

Pölytys suoritetaan töpöttämällä poikakukalla tyttökukan sisustaa. Tämän jälkeen tyttökukka sidotaan uudelleen suppuun, jotta muut pölyttäjät pysyvät edelleen poissa, ja odotetaan että hedelmä alkaa kasvaa. Tarkemmat pölytysohjeet löytyvät jättikurpitsan kasvatusohjeiden alta.

Siemenien keräminen

Siemenet kerätään kypsästä hedelmästä. Punnituksen jälkeen hedelmän annetaan tarpeen vaatiessa kypsyä kokonaan (esim. tomaatti  kannattaa punnita raakana ja kypsyttää vasta punnitsemisen jälkeen), jonka jälkeen hedelmä avataan ja siemenet kerätään esimerkiksi pienisilmäiseen siivilään. Siemenet huuhdellaan hyvin ja kaikki hedelmäliha irrotetaan.

Kun siemenet ovat puhtaita, ne levitetään leivinpaperin päälle. Siemeniä voi sekoitella muutaman kerran parin ensimmäisen vuorokauden aikana, niin ne eivät tartu aluspaperiin.

Varsinkin suurikokoiset siemenet (esim. kurpitsa) kannattaa kuivattaa lämpimässä paikassa (n. +25 C)  jossa ilma vaihtuu. Kuivatusaika niillä on n. 4 viikkoa. Kun siemen napsahtaa poikki taitettaessa, se on kuiva.

Tomaatin siementen kerääminen vapaaksi siemeniä ympäröivästä geelistä voidaan suorittaa fermentoimalla. Linkki hyvään ohjeeseen on tässä.

Idätyskoe

Yhdistykselle toimitettaville siemenille olisi toivottavaa tehdä ensin idätyskoe, jotta siemenet ovat itäviä.  Muutaman siemenen koeidätys riittää antamaan käsityksen siementen itävyydestä. Idätyksen voi tehdä samaan tapaan kuin idätyksenkin, kostean paperin päällä kannellisessa rasiassa.

Siemenien pakkaaminen

Yhdistykselle toimitettavat siemenet pakataan muovisiin salpapusseihin. Pussiin laitettavien siementen määrä riippuu ko. kasviksesta, siementen määrästä ja siitä, minkä kokoisia siemenet ovat. Salpapusseja saa yhdistykseltä.

Pussiin tulee laittaa lappu, missä on seuraavat tiedot:

1. Kasviksen nimi
  2. Punnituksen/mittauksen tulos, siemenen kasvattaja ja vuosiluku