Yhdistys on perustettu vuonna 2010 innokkaiden jättikasvisten kasvattajien toimesta.

Suomen Jättikasvisyhdistys ry:n (SJKY) tarkoituksena on edistää jättikasvisten kasvatusta Suomessa.

Suomen Jättikasvisyhdistys kuuluu The Great Pumpkin Commonwealth -kattojärjestöön. GPC edistää kansainvälistä jättikasvisharrastusta yhteisten standardien ja ohjeistusten kautta. GPC:n pyrkimyksenä on varmistaa kasvisten laatu, reilu kilpailu, saavutusten huomiointi, toveruus sekä koulutus. Suomen Jättikasvisyhdistys kuuluu myös Puutarhaliittoon ja yhdistys toimii myös puutarhaliiton tavoitteiden mukaisesti.

Suomen Jättikasvisyhdistys pyrkii tuomaan harrastusta esille vuosittain pidettävällä SM-kilpailulla. Kilpailun pääpainopisteenä on saada mahdollisimman runsas osallistujajoukko liikkeelle tuomaan punnitukseen paljon kilpailulistalle hyväksyttyjä kasviksia. Kilpailun ohessa olevassa kasvisnäyttelyssä on esillä vuoden vihannes ja muita harrastajien tuomia kasviksia, kilpailukasvisten lisäksi. SM-kilpailu on yhdistyksen suurin ja näyttävin tapahtuma. Kilpailut on viime vuosina pidetty yhteistyössä Keudan kanssa, Mäntsälä Saaren kartano  Puutarhantie 3 04920 Mäntsälä.

Yhdistys pyrkii tuomaan harrastusta esille myös Instagram-tilin kautta, häshtägeillä: #jättikasvis #jättikasvikset #jättikasvisnäyttely #jättikurpitsa #jättimeloni #jättikasvisyhdistys #jättikasvistensmkisat #jättipaprika #jättiperuna #jättimaissi  #amarantti #jättitomaatti. Yhdistyksellä on myös Facebook-tili  ja yhdistys löytyy myös tiktokista @jattikasvisyhdistys. Yhdistyksen jäsenille on käytössä viestittelyyn, kysymyksiin ja ihan vain yleiseen jutusteluun oma WhatsApp-ryhmä.

Sitten ne siemenet. Jättikasvisten siemenet ovat siitä erikoisia, että niitä ei ole kaupallisesti saatavilla. Kilpailulistalle kuuluvien kasvisten siemenet saat vain liittymällä yhdistyksen jäseneksi. Yhdistys pyrkii opastamaan ja edistämään kasvien suojattuja pölytyksiä sekä siementen tuotantoa ja keruuta. Siemenkantaa laajennamme kasvattamalla jäsentenkeskuudessa kilpailulistalle kuuluvia kasveja siemenkirjeeseen. Pyrimme hankkimaan pienempiä määriä hyvää siemenkantaa ulkomailta, vastuullisesti Ruokaviraston ohjeiden mukaisesti.

Sm-kilpailut

21.9.2008 Gardenia, Viikki, Helsinki